Strategisk planering
Här kartläggs och analyseras verksamheten och prioriteringsunderlag tas fram. Resultatet blir en handlingsplan med förslag till prioriterade områden.
Exempel på frågor:
- Vad säger affärsidén och vilken verksamhet bedrivs?
- Vilken information behövs?
- Vilka modeller, metoder och verktyg ska användas?
- Hur ska den tekniska plattformen byggas upp?
- Hur ska drift och förvaltning bedrivas?
- Vilka åtgärder och projekt är mest angelägna?
Förstudie och kravspecificering
I förstudien utreds mer detaljerat de områden som prioriterats. I kravspecificeringen tas detaljerade krav fram samt att man beskriver hur systemet ska användas. Resultatet blir en kravspecifikationsrapport som innehåller både användarkrav och tekniska krav.
Exempel på frågor:
- Hur fungerar verksamheten idag?
- Vilka är problemen och vilka möjligheter finns?
- Vilka är verksamhetsmålen?
- Vilket alternativ föreslås och hur blir lönsamheten?
- Vad ska produceras och hur ska det gå till?
- Hur ska system och processer stödja verksamheten?
- Vilka blir konsekvenserna och vilka blir effekterna?
Systemutveckling eller upphandling
Med kravspecifikationsrapporten som underlag görs egenutveckling eller upphandling. Vid egenutveckling analyseras kraven, systemet designas, tillverkas och systemtestas. Vid upphandling görs utvärdering av olika system och leverantörer samt att systemet upphandlas. Resultatet i båda fallen blir att ny systemversion levereras till systeminförande.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Utveckla eller upphandla system.
- Iordningställ utvecklings- och testmiljöer.
- Utveckla gränssnitt och konverteringsprogram.
- Utforma systemdokumentation.
- Systemtesta och leverera nytt system eller ny version.
- Stäm av lönsamheten.
Systeminförande
Här acceptanstestar beställaren systemet och godkänner systemet. Vidare förbereds driftsättningen (arbetsrutiner, användardokumentation, utbildning, teknisk plattform, konvertering, provdrift m m), systemet driftsätts och överlämnas till förvaltning.
Resultatet är systemet i skarp drift, utbildade användare samt förändrat arbetssätt. ”Klicka” här för att visa etapper och delresultat.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Sätta upp systemet, acceptanstesta och ge ett leveransgodkännande.
- Skapa arbetsrutiner och användardokumentation.
- Förbereda utbildningen och ta fram utbildningsmaterial.
- Utbilda användare, driftpersonal samt användarstöd (helpdesk).
- Verifiera den tekniska plattformen.
- Iordningställa IT-miljöer för acceptanstest, utbildning, provdrift och skarp drift.
- Säkerställa att konvertering och provdrift av systemet fungerar som planerat.
- Driftsätta systemet i skarp drift enligt omläggningsplan.
- Överlämna systemet till förvaltningsorganisationen för fortsatt förvaltning.
Driftförvaltning
Systemet körs i skarp drift, driftövervakning och efterbehandling sker enligt överenskommelse.
Exempel på arbetsuppgifter:- Ansvara för drift, driftrutiner och driftövervakning.
- Ansvara för säkerhet och efterbehandling.
- Övervakning av driftmiljö och underhåll av driftbibliotek.
Användarstöd (helpdesk)
Här ges stöd till användarna med att använda systemet och arbetsrutinerna.
-
Exempel på arbetsuppgifter:
- Svara på frågor samt ge tips och råd till användarna.
- Ta emot och vidareförmedla felrapporter.
Systemförvaltning
Systemet vidareutvecklas och fel i systemet rättas, förvaltningsärenden hanteras och förslag till systemförbättringar tas fram.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Ta fram lösningsförslag, vidareutveckla och rätta fel i systemet.
- Göra resursuppskattningar och föreslå systemförbättringar.
- Registrera förvaltningsärenden och föra förvaltningslogg.
FASER UNDER ETT SYSTEMS LIVSCYKEL
Utvecklingen av IT-stödet för en verksamhet pågår från inriktningsbesluten i den Strategiska planen till dess att införda system/applikationer är driftsatta och hanteras i Drift och Förvaltning. Dessa systemfaser är generella även om de benämns olika och gränsen mellan dessa varierar utifrån vilken utvecklingsmodell/-metod organisationen valt.
Strategisk planering
Förstudie och kravspecificering
Systemutveckling eller upphandling
Systeminförande
Driftförvaltning
Användarstöd
Systemförvaltning
Den fas som man ofta bortser från eller betraktar som en förlängning utvecklings-/upphandlingsfasen är själva införandet av systemet/applikationen i organisationen.
Det finns stora vinster att göra genom att satsa på ett effektivt systeminförande. Man måste betrakta systeminförandet som en minst lika viktig fas under ett systems livslängd som t ex utvecklings-/upphandlingsfasen och därmed ställa samma krav på styrning och kontroll som under övriga faser.